Užsiprenumeruok „Galvę“ 2019 metams jau dabar! Kainos: 1 mėn. – 2,95 EUR; 3 mėn. – 7,84 EUR; 6 mėn. – 15,70 EUR; 12 mėn. – 31,39 EUR; PDF metams – 19,99 EUR!  

Irklavimo sostinės grimasos

Treneriai priversti ne tik patys pasirūpinti irklavimo valtimis, bet ir už kurą, ir už mokymus susimoka iš savo kišenės. Tuo metu sporto centro vadovai savęs finansiškai neskriaudžia ir naudojasi privilegijomis, apie kurias žino tik jie.

Kartą Trakų rajono merė Edita Rudelienė ištarė garsiąją frazę, kuri tapo Trakų miesto vizitine kortele: „Trakai – irklavimo sostinė“. Tačiau ar iš tiesų taip yra? Kuomet mūsų sportininkai su puikiais pasiekimais grįžta tėvynėn net iš kitų geografijos kontinentų visiškai pavargę ir nusikamavę, Trakų politikai skuba į oro uostus pasitikti didvyrių ir pasišildyti jų šlovės spinduliuose. Bet retas iš mūsų susimąsto, kokių titaniškų pastangų ši sporto disciplina reikalauja iš sportininkų. Ir ne tik puikaus fizinio pasirengimo, psichologinio pasiruošimo ir paaukoto laisvalaikio, bet ir finansų.

Irklavimo trenerių problemų valdžia negirdi

Rajono valdininkai smagiai rikiuojasi nuotraukai prie irkluotojų, kai šie į Trakus sugrįžta su medaliais. Tačiau, kokiomis sąlygomis sportininkai treniruojasi, nenori girdėti. Sigitas Klerauskas, akademinio irklavimo du kartus pasaulio vicečempionas, šiuo metu dirba Trakų kūno kultūros ir sporto centro (TKKSC) treneriu. Jo teigimu, pagrindinė problema – jaunųjų irkluotojų finansavimas brangiam  inventoriui. TKKSC turi įsigijęs tik 3 vienvietes valtis, kurias turi dalintis 4 Trakų treneriai. Vien tik pas trenerį Sigitą Klerauską jaunųjų irkluotojų sportuoja apie 30, kur irkluojama vienvietėmis, dvivietėmis (porinės ir pavienės valčių klasės), keturvietėmis (porinės ir pavienės valčių klasės) ir aštuonvietėmis valtimis. Dėl šios problemos buvo kreiptasi ne kartą, tačiau TKKSC visada nurodo, kad neskiriama pakankamai lėšų, o savivaldybė  į tai tiesiog nekreipia dėmesio. „Buvo rašoma raštu ir kalbėta susitikus tiesiogiai su mere, tačiau jokių rezultatų nebuvo.  Į pateiktus registruotus oficialius raštus merė net neatrašė“, – teigia p. Sigitas.

Trenerio Sigito Klerausko auklėtinių rezultatai yra geriausi Lietuvoje. Pagal Lietuvos sporto federacijos sąjungos reitingus 2018 m., treneris užėmė 1-ąją vietą, o Trakų rajonas – 3-iąją vietą. Vaikinų jaunių aštuonvietė Lietuvos irklavimo čempionate užėmė 2-ąją vietą, o 2018 m. iškovojo 1-ąją vietą. Per visą Lietuvos nepriklausomybės laikotarpį buvo surinkta pirmoji Trakų rajono aštuonvietė komanda. Kituose čempionatuose ir tarptautinėse regatose iškovota daug prizinių vietų įvairiose valčių klasėse.

Irkluotojų sąskaita gyvi ir kiti sportininkai

Valdininkai aiškina, kad irklavimui Trakų rajone skiriama daugiausiai lėšų. Bet vėlgi tas lėšas irkluotojai privalo dalintis su kitais sportininkais, nuomodami sporto bazę. Mindaugo Čiro vadovaujamas TKKSC sutiko „Galvės“ redakcijai pateikti atsakymus raštu. Vadovybė paaiškina, kad TKKSC veiklai 2017 m. buvo skirta juokinga 50.700 eurų suma, 2018 metais – tik 51.000 eurų. TKKSC veikla yra apibūdinama kaip sportininkų dalyvavimas varžybose, sporto renginiai Trakų rajone, rajono mokyklų sporto žaidynių vykdymas, sporto bazių nuoma, ne sporto centro sportininkų ir komandų dalinis finansavimas. TKKSC kultivuojama 13 sporto šakų, kurias lanko apie 370 sportininkų.

TKKSC vadovybė taip pat akcentuoja, kad 2017 m. iš 50.700 eurų sumos 28.233 eurų atiteko būtent Trakų irklavimui: 11.600 eurų – sportininkų mokomosioms stovykloms, išvykoms į varžybas, spec. aprangos įsigijimui, valčių nuomai, priežiūrai bei remontui, atstatomosioms priemonėms; 13.100 eurų – Lietuvos Olimpinio Sporto Centro (LOSC) Trakų sporto bazės nuomai; 2.085 eurai – elingų nuomai; 1.448 eurų – motorinių valčių vaikų saugumui užtikrinti nuomai, kurui kateriams.

Tačiau ir šioje vietoje treneriui Sigitui Klerauskui kyla loginių klausimų: „Jeigu TKKSC yra propaguojama net 13 sporto šakų, kodėl biudžeto eilutė 13.100 eurų LOSC Trakų sporto bazės nuomai nugula būtent ant irkluotojų pečių“, – stebisi buvęs prizininkas.

Tiesa, TKKSC direktoriaus Mindaugo Čiro iniciatyva TKKSC 2017 m. sugebėjo užpildyti paraišką Kūno kultūros ir sporto departamentui prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės sporto rėmimo fondo ir gauti 10.000 eurų finansavimą irklavimui.

Savo ateitimi jau pasirūpino

Sporto centro vadovai savo ir savo artimųjų finansine gerove rūpinasi kur kas atsakingiau, nei irklavimo ateitimi Trakuose. Atsakymus raštu „Galvės“ redakcijai pateikė TKKSC direktoriaus pavaduotojas Šarūnas Ūsas, kuris taip pat pareikalavo, kad prieš publikuojant straipsnį laikraštyje jis būtų suderintas su juo. Direktoriaus pavaduotojas nesiteikė pakomentuoti, ar kiekvienais metais Trakų sportui iš savivaldybės skiriama tokia nedidelė suma yra viskas, ką TKKSC vadovybė galėtų padaryti gerinant Trakų sportininkų sąlygas. Tačiau šiemet vietos savivaldos rinkimuose su visuomeniniu rinkimų komitetu „Renkuosi ateitį“ kandidatuosiantis Šarūnas Ūsas savo ateitimi, atrodo, jau yra pasirūpinęs: jo kaip TKKSC direktoriaus pavaduotojo vidutinė alga praėjusiais metais siekė 1097,10 eurų. Taip pat p. Šarūnas sau yra priskyręs Sporto organizatoriaus funkcijas ir už pusę etato gauna 208,69 eurų bei pernai išsirašė 639,98 eurų priedą. Be to, kaip Trakų rajono savivaldybės tarybos narys Šarūnas Ūsas prie savo gerovės dar preliminariai prisideda apie 200 eurų.

Nuo jo neatsilieka ir TKKSC direktorius Mindaugas Čiras, kurio vidutinė alga pernai sudarė 1351,50 eurų ir gavo 675,60 eurų premiją. Nestebina ir tai, kad p. Čirui taip pat yra sukurtas 0,5 etatas ištisus metus vesti slidinėjimo treniruotes, kurias šiuo metu lanko 7  sportininkai. Už tai TKKSC direktoriui atsilyginama 243,80 eurais. Nors pats Mindaugas Čiras į politiką niekada nesiveržia, tačiau Trakų rajono savivaldybės taryboje sėdi jo sutuoktinė liberalė Jurgita Čirienė.

Irklavimo sostinė neturi kuo pasigirti prieš kitas savivaldybes

Tuo metu Trakų miesto akademinio irklavimo jaunuosius sportininkus inventoriumi tenka aprūpinti treneriams iš savo lėšų ir privačių irklavimo klubų sąskaita. Pavyzdžiui, vienas privatus irklavimo klubas turi įsigijęs šešias vienvietes valtis, kurių vienos kaina 3.000-5.000 eurų,  penkias dvivietes valtis, kurių vienos kaina 5.000 – 10.000 eurų, dvi keturvietes, kurių vienos kaina apie 10.000 eurų, dvi aštuonvietes, kurių vienos kaina apie 15.000 eurų ir papildomo mokymo valčių, skirtų mokymo procesui. Nurodytos kainos yra tik dėvėto, ne naujo, inventoriaus. Papildomai reikalingi irklai, kurių kaina nuo 300-500 eurų, kiti prietaisai, aparatūra, saugumo inventorius, sporto įranga, valčių remontas. „TKKSC simboliškai skiria lėšų valčių palaikymui, tačiau to užtenka tik vienai valčiai paruošti vienam sezonui“, – pabrėžia treneris p. Klerauskas. Neatlygintai šiuo inventoriumi duoda naudotis jaunųjų irkluotojų treniruotėms privatus irklavimo klubas.

Irklavimo klubo „Auksinis yris“ atstovas Mykolas Masilionis paaiškina, kad „pagal galimybes stengiasi kuo daugiau prisidėti prie Trakų miesto ir jo rajono vaikų užimtumo ir pačių geriausių rezultatų siekimo“. Treneris Sigitas Klerauskas yra nepaprastai dėkingas, kad jam pavyksta palaikyti puikius ryšius su šiuo privačiu irklavimo klubu.

„Trakai Lietuvoje žinomi kaip irklavimo sostinė, tačiau jie nei kiekybe, nei kokybe nepirmauja lyginant su kitais miestais. Daugelyje Lietuvos miestų sporto centrų, taip pat ir Trakuose, vyrauja netinkama idėja: linkstama į masiškumą, bet niekam nerūpi aukštesni laimėjimai, treneriai ir jauni sportininkai nėra skatinami bei remiami siekiant meistriškumo“, – pastebi p. Masilionis, kuris Lietuvos irklavimo federacijos šių metų vasario 1 d. Trakuose vykusiame renginyje buvo pagerbtas „Metų trenerio“ nominacija.

 

Kuriozas: sportininkams skirtas autobusas svečių vežiojimui

TKKSC direktoriaus pavaduotojas Šarūnas Ūsas argumentuoja, kad sportininkams sudaromos visos sąlygos vykti į varžybas TKKSC priklausančiu 9 vietų autobusiuku, kuris naudojamas tik sporto centro veiklai. Esant poreikiui, prašomas Trakų rajono savivaldybei priklausantis devyniolikos vietų autobusas. Su tuo nėra linkęs sutikti irklavimo treneris Sigitas Klerauskas, kuris pažymi, kad TKKSC priklausantis autobusiukas yra naudojamas ir kitoms reikmėms kaip, pavyzdžiui, miesto svečių vežiojimui, todėl jis asmeniškai iš savo lėšų yra įsigijęs 8 vietų autobusiuką, kurį apklijavo irklavimo atributika ir vežioja savo auklėtinius į varžybas, kai TKKSC atsisako skirti savo transportą.

Katerio vairavimo kursai treneriams iš savo kišenės – vadovams iš biudžeto

Nesutikęs savo tapatybės atskleisti Trakų irklavimo treneris papildo: „būna ir tokių situacijų, kai iš savo asmeninių lėšų turime pilti benziną į katerius, kad galėtume lydėti jaunus sportininkus ant vandens“. Tačiau p. Klerauskas ir toliau išlieka stebėtinai atviras: „irklavimo treneriai iš savo lėšų turi laikyti katerio vairavimo egzaminus, kurių kaina siekia 400 eurų. Mes kartu su TKKSC direktoriumi laikėme katerio kursus, bet savo dalį jis finansavo iš biudžeto, o apie tai, kad ir aš galiu pasinaudoti šia galimybe, neinformavo“. TKKSC vadovybė atkerta: „esame apmokėję treneriams, kurie pateikė prašymus“. Tačiau, kokia yra įtvirtinta irklavimo trenerių informavimo tvarka apie galimybes naudotis TKKSC biudžetu, nenurodo.

Šiuo metu Trakų irklavimo mokykla iš tiesų susiduria su dideliais iššūkiais, o visų jų TKKSC nėra pasirengęs išspręsti dėl jam skiriamo riboto finansavimo.

Henrikas Uždavinys