Užsiprenumeruok „Galvę“ 2017 metams jau dabar! Kainos: 1 mėn. – 2,89 EUR; 3 mėn. – 7,69 EUR; 6 mėn. – 15,39 EUR; 12 mėn. – 30,77 EUR; PDF metams – 19,99 EUR. Akcija senjorams, mokytojams, moksleiviams, studentams ir neįgaliesiems iki lapkričio 30 d. metinė prenumerata tik 19,99 EUR!  

Sveikatos patarimai ruošiantis į mokyklą!

Kiekvienais metais prieš rugsėjo pirmąją visi turi pakankamai daug rūpesčių: susitvarkyti sveikatos pažymas, pasirūpinti apranga, mokymosi priemonėmis. Tai įprasta rutina arba kaip specialistai teigia, dažniausiai „matomos“ problemos.
Medikai perspėja, kad per mokslo metus paūmėja lėtinės ligos. Ir dėl to kalti tiek patys moksleiviai, tiek jų tėvai, tiek mokyklų administracijos, kurios atsakingos už sąlygas, kuriomis vaikai mokosi. Anot specialistų, lėtines ligas skatina medikų rekomendacijų nepaisymas, kurias jie pateikia vaiko sveikatos pažymoje. Šalyje atlikti tyrimai dažnai rodo, kad mokiniai sėdi nepritaikytuose suoluose, kabinetuose nėra tinkamo apšvietimo, jiems skiriami per dideli darbo krūviai (vyresniųjų klasių moksleiviai neretai dirba ilgiau, negu trunka jų tėvų darbo diena), patiriami stresai dėl rezultatų, patyčių pačių mokinių tarpe, didėja žalingų įpročių rizika.
Specialistų teigimu, anksčiau minėtų rizikos veiksnių įtakos vaikų sveikatai galima išvengti.

Kaip išvengti
trumparegystės?
Kad vaikų regėjimas išliktų normalus, reikia sudaryti tinkamas jų darbo sąlygas ir iš mažens skiepyti įgūdžius laikytis higieninių reikalavimų:
• Dirbant kompiuteriu, skaitant, rašant, piešiant sėdėti tik prie ūgiui pritaikyto stalo ir ant tinkamo aukščio kėdės. Išlaikyti būtiną 30-50 cm atstumą tarp akių ir stalo (knygos, kompiuterio, sąsiuvinio).
• Skaitymo ar darbo kompiuteriu pertraukėlių metu atlikti specialius akių raumenų pratimus (pvz., paeiliui žvelgti į skirtingame nuotolyje esančius daiktus).
• Riboti darbo bei žaidimų kompiuteriu laiką (labiausiai regėjimui kenkia kompiuteriniai žaidimai, kurie pasižymi judančiais vaizdais, mirgėjimu, intensyviu akių varginimu), dirbti tik su geros kokybės ekranu.
• Televizijos laidas be pertraukos žiūrėti ne ilgiau kaip 1-1,5 valandos ir ne arčiau kaip 2,5 m nuo ekrano. Jei vaikas dirbo kompiuteriu, televizorių žiūrėti ne anksčiau kaip po 1-2 valandų ir trumpiau.
• Dirbant nuolat leisti akims pailsėti – pajutus nuovargį, daryti 1-2 minučių pertraukėles, nukreipiant žvilgsnį į tolį ( greičiau atsipalaiduoja ir pailsi akių raumenys); po 30 minučių įtempto regimojo darbo (darbo kompiuteriu) daryti 5 minučių poilsio pertraukėles, o po 40-45 minučių – 10 minučių pertrauką.
• Saugoti akis nuo sužeidimo ir užteršimo.
• Būtina nešioti gydytojo paskirtus akinius.
• Klasėje mokinius, turinčius regos sutrikimų, sodinti šoninėje eilėje prie lango, atitinkančiuose jų ūgį pirmuosiuose suoluose.
• Regėjimui būtinas karotinas, kurio gausu morkose, špinatuose, dilgėlėse, mėlynėse.

Kaip formuoti taisyklingą vaiko kūno laikyseną ir neleisti stuburui iškrypti?
• Stalas ir kėdė turi būti pritaikyti pagal vaiko ūgį, vaikas prie stalo turi sėdėti tiesiai.
• Nenešioti portfelio ar krepšio ta pačia ranka arba ant to paties peties. Taisyklingai laikysenai išsaugoti medikai rekomenduoja nešioti kuprinę. Renkantis ją  svarbu, kad kuprinė priglustų prie nugaros, būtų patogi, standi, bet tuo pačiu ir ne per kieta. Kuprinės petnešų medžiaga – pakankamai minkšta, kad nenutrintų pečių, jų ilgis turėtų būti reguliuojamas.
• Rekomenduojami pratimai, plečiantys krūtinės ląstą, artinantys mentes, stiprinantys nugaros ir pilvo raumenis (pvz., gulint ant nugaros, pakaitomis kilnojamos ištiestos kojos arba iš gulimos padėties pereinama į sėdimą) bei intensyvi mankšta su lengvu krūviu (0,5 – 1 kg svorio hanteliai), įtraukiant visas raumenų grupes.
• Kad vaiko pečiai nebūtų nukarę, reikia atlikti įvairius rankų pratimus (kelti jas į viršų, tiesti į priekį, į šonus).
• Kad vaikas nebūtų susikūprinęs, atlikti pratimus, kurie stuburo judesiais padeda ištiesinti kūną krūtinės srityje.
• Nuo menčių išsikišimo padeda pečių sukamieji judesiai, rankų judesiai atgal ir į viršų; gulomis ant pilvo siekiama pakaušio.
• Labai tinka plaukimas, įvairūs pusiausvyros pratimai, masažas (silpniems vaikams).
• Įtarus ar nustačius laikysenos ydas būtina kreiptis į gydytoją, kuris skirs reikiamą gydymą arba kitas procedūras: fizioterapiją, masažą arba gydomąją mankštą.
Kaip nepervargti?
Mokytojai turi siekti intensyvesnio moksleivių darbo pamokų metu, o ne namuose ir per atostogas, neskatinti savarankiškai išmokti medžiagą namuose.
• Po įtempto darbo mokykloje moksleiviams būtina pailsėti. Kasdien jiems reikia ne mažiau kaip 2 valandas praleisti lauke, nes tai grąžina organizmo jėgas, leidžia pailsėti nervų sistemai.
• Kad moksleiviai nepervargtų, jaustųsi žvalūs, darbingi, geriau įsisąmonintų žinias, jiems būtina gerai išsimiegoti. Rekomenduojama miegoti ne mažiau kaip 8,5 valandos.
• Svarbi ne tik miego trukmė, bet ir miego režimas. Miegas daro didelę įtaką vaiko augimo procesui. Daugiausia augimo hormono išsiskiria, pasiekus gilaus miego fazę tarp 22 – 23 val. Todėl vaikams tinkamiausias laikas eiti miegoti – ne vėliau kaip pusė dešimtos vakaro.

Kaip išvengti psichologinių problemų ir laiku jas pastebėti ?
• Tėvai turėtų suprasti, kad mokymasis vaikui – labai rimta ir atsakinga veikla, už kurios sėkmę bus atsakingas jis pats. Tai didelis darbas ir rimtas įpareigojimas vaikui. Todėl jį turėtų lydėti tėvų nuoširdus palaikymas ir pasitikėjimas, kad „jis pajėgs ir sugebės”:
• Atsiradus daug naujos informacijos, vaikui gali atsirasti laikinas pasimetimas, užmaršumas tam tikrų kasdieninių įvykių. Tėvai galėtų patarti ką atlikti pirma, ką paskui.
• Suintensyvėja tarpusavio vaikų bendravimas, uždaresniems vaikams gali pasireikšti nuotaikos kaita, dažniau gali atrodyti liūdnas, nelaimingas, nes niekas nedraugauja. Šiuo atveju labai svarbu tėveliams skatinti vaiką kuo daugiau pasakoti apie draugus, jei jų neturi tai kaip jaučiasi toje situacijoje. Vaiko pasakojimą palyginti su informacija, gaunama iš mokytojos. Visada bus smagu, kai pokalbius su vaiku tėveliai paįvairina žaidimais, kai sužaidžiamos panašios situacijos keičiantis vaidmenimis (kada draugas, kada–ne draugas).
• Nežinomi, neįprasti reikalavimai mokykloje kai kuriems vaikams gali išprovokuoti padidėjusį nerimą, nepasitikėjimą savimi. Čia tėveliams patartina apsišarvuoti ypatinga kantrybe ir daugiau laiko skirti aiškinant svarbiausius mokyklos reikalavimus: kaip elgiamasi, padėti suprasti, kuo naudingi tie reikalavimai. Kiek įmanoma palaikyti stabilią situaciją namuose ir nepainioti mokymosi proceso su savo bausmių ir paskatinimų sistema. Nepaisant visko, aiškiai parodyti, kad vaikas yra mylimas ir jį palaikyti (apkabinti, paglostyti, pasakyti: “tave myliu, tau pasiseks…“.).
• Tėvai turėtų stebėti: ar vaikui nuolat skauda pilvą, nenori eiti į mokyklą, dažnai verkia, blogai miega naktimis, neturi apetito ar vaikas neturi žalingų įpročių. Pastebėjus kažką iš išvardintų požymių, svarbu su vaiku kalbėti, laiku kreiptis į specialistus – psichologą, psichiatrą.

Parengė Aušra Kuzaitė, Socialinės paramos ir sveikatos apsaugos skyrius  savivaldybės gydytoja{jcomments on}