Užsiprenumeruok „Galvę“ 2019 metams jau dabar! Kainos: 1 mėn. – 2,95 EUR; 3 mėn. – 7,84 EUR; 6 mėn. – 15,70 EUR; 12 mėn. – 31,39 EUR; PDF metams – 19,99 EUR!  

Trakų liberstanas turistus vilioja apsikaišęs kebabais ir Kalėdų seniais


Manau, kad labai nesuklysiu su savo teiginiu, kad Trakai – turistinio tranzito miestas: atvažiavai, suvalgei kibiną, pasidarei nuotrauką pilies fone, paplaukiojai valtele ir skubi iš čia.

Tad kiekvienas turistas pirmiausiai traukinių ar autobusų stotyje pasitikslina grafiką, kad suspėtų į paskutinį viešąjį transportą su mintimi grįžti kažkur nakvoti. Sutikime, kad abi miesto stotys yra tam tikri reliktai, kurie taip pat galėtų būti pažymėti kaip turistų lankomi objektai. Šį kartą apie vieną iš jų. Apie tą, kurią tarsi dirbtinai stengiamasi išlaikyti tokios būklės, kad trauktų mūsų visų akį.
Kukli ir miniatiūrinė Trakų autobusų stotis gal ne tiek būtų verta baisuoklio epiteto, jeigu miesto valdininkija nebūtų tokia liberali išduodama leidimus stoties patalpose prekiauti alkoholiniais gėrimais, kur būriuojasi bambalio gerbėjai, pavertę vieną stoties kampą „vilko irštva“.
O iš fasadinės stoties pusės žiba koktus ir iš gėdos verčiantis raudonuoti užrašas „KEBABAI“. Tarsi kažkas būtų pamiršęs išjungti ant klaviatūros Caps lock. Šalimais atsiradęs miesto įrašas, kad Trakai yra Kalėdų senelių sostinė, tiesiog nublanksta prieš tą raudoną ir mėsingą kaip slibinas lauko reklamą. Negana to, kitoje stoties pastato dalyje dar atsidarė iš konteksto iškrentanti autodetalių parduotuvė. Trūksta tik prie įvažiavimo į Trakus įtvirtinti teisę teikti tepalų keitimo ir padangų montavimo paslaugas.
Gūdžiais viduramžiais gyvavusi Magdeburgo teisė, suteikianti tam tikras privilegijas įvairių miestų prekybininkams, ir tai stengdavosi išlaikyti tokią viziją, kad koks mėsininkas – kiauliaganys nepasipainiotų miesto svečiui. Juk pirmas įspūdis bene svarbiausias. Bet laikai keičiasi – sveiki atvykę į liberastaną!
Atrodytų, kad tam ir buvo greta pastatytas grakštus turgelis smulkiajam verslui susitelkti, kuriame taip pat apdirbtos mėsos verslo plėtotojai ima viršų ryškiais užrašais, kviečiančiais užkąsti kebabų ir ne tik.
Teisingai, juk kaip kitaip vilioti klientus ir konkuruoti su šalia margaspalves gėles pardavinėjančiais prekybininkais…
Kol savivaldybės valdininkai nesugalvoja elementarios darnios urbanistinės plėtros koncepcijos miesto prieigose, chaotinė kiniškų švieselių kakofonija aprėpė ir stotį.
Bet yra dalykų, kuriais galime ir pasidžiaugti – šiaip ne taip prieš pat šventes buvo užlopytos duobės stoties aikštelėje. Kalėdos –
stebuklų metas, tik apmaudu, kad tos Kalėdos būna džiaugsmingos tik kartą per ketverius metus ir tik tada, kai sutampa su rinkimais.
Kaip ten bebūtų, tačiau miesto biurokratai turi pasiteisinimą, kad jiems nieko neleidžia daryti Trakų
istorinis nacionalinis parkas. Trakų gyventojų atžvilgiu yra formuojama sisteminga viešoji nuomonė, kad jeigu vietoje esančios stoties neatsirado didelis gargaras, kurio projektą pasiūlė vienas verslininkas, tai ir daugiau niekaip kitaip stoties negali nei pataisyti, nei patvarkyti.
Šūkauja, kūkčioja vietiniai funkcionieriai, kad šis projektas yra pats geriausias variantas miestui, taip gina skriaudžiamą verslininką, tarsi tiems funkcionieriams kažkas kišenes būtų pripildęs šlamančių.
Specialiai peržiūrėjau viešai prieinamą medžiagą su Trakų istorinio nacionalinio parko direktoriaus pasisakymais apie Trakų stotį, bet niekur neradau, kad jis sakytų, kad šioje vietoje nieko negalima statyti ir daryti. Atvirkščiai, direktorius visur akcentuoja, kad statyti galima, bet viskas turi būti daroma taip, kad atitiktų galiojančius teisės aktus. Jeigu teritorijų planavimo dokumentai nustato, kad pastatas turi būti toks ir ne kitoks, vadinasi, taip ir turi būti.
Šiuos teisės aktus sugalvojo ne Trakų istorinio nacionalinio parko direktorius, jis tik jų principingai laikosi, bet dar ne visai vietiniai faunai yra protu suvokiama, kad vienu metu gali būti ir valdininkas, ir sąžiningas.
Pabaigoje braižau paradigmą su mūsų nuostabia tautine – etine grupe kaip karaimai. Jie būriuojasi Trakų miesto senamiestyje, jie taip pat stato, rekonstruoja ir remontuoja savo pastatus. Jiems taip pat visus projektus reikia derinti su Trakų istoriniu nacionaliniu parku. Bet ar Jūs kada nors girdėjote, kad karaimas garsiai skustųsi, kad jam kažkas yra neleidžiama daryti? Einant Trakų ar Karaimų gatve galima pastebėti naujai rekonstruojamus pastatus, net matosi, kad yra išsaugomi autentiški siauri langai, t.y. laikomasi įstatymų reikalavimų.
Bet gal nereikėjo man čia dabar užminti ant užmarštin einančios temos apie stotį. Dabar jau pradeda skambėti nauji ditirambai ir šlovės odė valdžiai, kuri pristato vis naujai atgimstantį didingą projektą modernizuoti Trakų kultūros rūmus. Stebėsime ir jį.