Rytoj minimos tarptautinės mokytojų profesinės šventės proga - pokalbis su Trakų rajono švietimo skyriaus vedėja Dalia DZIGIENE
JOANA KATINIENĖ
- Kokiomis nuotaikomis rajono mokytojai pasitinka šiemet savo šventę?
- Neramina, kad švietimas yra nuolatinėje kaitoje: kartais nebeaišku, kas ir kada vyksta, ar turi vykti. Šiandieninė Lietuvos mokyklų kaita susijusi su reikalavimu kurti aukštesnio lygmens mokyklą. Turime pripažinti, kad pagrindinis mokyklos tobulinimo ir kaitos veiksnys yra mokytojas, kurio vaidmuo taip pat pakito. Mokytojas turi gebėti mokyti ir mokytis, komunikuoti, bendradarbiauti, dirbti komandoje, naujas žinias taikyti praktikoje, mokėti valdyti informaciją, reflektuoti, formuoti savo veiklos viziją, numatyti veiklos tikslus, planuoti tikslų įgyvendinimą ir panašiai. Visus paminėtus gebėjimus mokytojai turi nuolat tobulinti ir taikyti visose savo veiklos srityse. Nuolatiniai pokyčiai visuomenėje ir vis besikeičiantys reikalavimai mokyklai, inicijuoja mokyklos veiklos pokyčius.
Šie 2013 – ieji mokykloms buvo ir dar yra gana sudėtingi dėl mokinio krepšelio lėšų. Reikėjo labai taupyti. Labiausiai tai aktualu tose mokyklose, kur yra mažiau mokinių, o tai reiškia kad ir tų pinigėlių į mokyklas atkeliauja mažiau. Tačiau galima pasidžiaugti, kad dauguma rajono mokyklų metus užbaigs be skolų.
- Rajone mokinių mažėja ar daugėja?
- Vis dar mažėja. 2012-2013 m. m. baigė 575 abiturientai. 2013 m. rajono mokyklos sulaukė 254 pirmokų. Mokinių registro duomenimis, rajono mokyklose mokosi 4016 mokinių. 2012 m. m. mokėsi 4390 mokinių. Darytina išvada, kad šiais mokslo metais apytiksliai apie 380 mokinių mažiau nei pernai.
- Ar rajono mokyklose netrūksta pedagogų? Ar jų gretas papildo jauni mokytojai?
- Turime apie 430 mokytojų. Dauguma vyresniojo amžiaus, tačiau kasmet į jų gretas įsilieja ir jaunimo. Galime didžiuotis mokytojais ekspertais, metodininkais, vyr. mokytojais. Mokyklose dirba kvalifikuoti savo sričių profesionalai. Tik noriu pažymėti, kad pas mus trūksta pagalbos mokiniui specialistų: logopedų, specialiųjų pedagogų, psichologų. O tai labai svarbu, kad mokiniai mokyklose laiku gautų tinkamą pagalbą ir galėtų jaustis saugiai. Specialiųjų poreikių mokinių integracijos sėkmė daugiausia priklauso nuo įvairiapusės, pilnavertės, kompleksinės specialistų (logopedų, specialiųjų pedagogų, psichologų, pedagogų padėjėjų ir kt.) pagalbos teikimo, todėl labai svarbu, kad mokyklose būtų pakankamas jų skaičius.
- Kiek turime mokyklų, kokios jos pagal „rangą“?
- Turime tris gimnazijas: Trakų Vytauto Didžiojo, Lentvario M. Šimelionio ir Rūdiškių. Rajone yra aštuonios vidurinės mokyklos, viena iš jų – Trakų suaugusiųjų mokykla, kurioje mokosi per 370 mokinių.
Pagrindinių mokyklų turime tris: Bijūnų ir dvi Senuosiuose Trakuose – Kęstučio ir Andžejaus Stelmachovskio. Atskiros pradinės mokyklos yra dvi – Trakuose ir Lentvaryje. Tautinių mažumų mokyklose yra ir pradinės, priešmokyklinio ugdymo grupės. Turime ir išskirtinę mokslo įstaigą – mokyklą darželį „Gandriukas“ Aukštadvaryje.
Šiais mokslo metais Lentvario 1-oje vidurinėje mokykloje pradėta vidurinio ugdymo programos akreditacija. Ši mokykla Trakų rajono savivaldybėje yra vienintelė, kurioje ugdoma tautinės mažumos (rusų) kalba. Noriu palinkėti mokyklos bendruomenei sėkmės, siekiant užsibrėžto tikslo.
- Kaip jūs vertinate tai, kad uždarius daugelį mokyklų kaimuose vaikai vežiojami į atokesnes mokyklas?
- Mokyklų transportas naudojamas mokiniams, gyvenantiems toliau kaip 3 kilometrus nuo mokyklos, vežioti į mokyklą ir atgal, taip pat į (iš) brandos egzaminus, olimpiadas, konkursus, varžybas. Taip pat mokyklų transportas gali būti naudojamas ir kitoms mokyklų reikmėms. Transporto naudojimo tvarka yra patvirtinta tarybos sprendimu.
Vienareikšmiškai vertinti negalima, yra ir pliusų, ir minusų. Gerai, kad jie yra ir mokyklų bendruomenės tuo labai džiaugiasi, bet yra ir rūpesčių. Žiemą, pavasarį autobusiukai ne visur pravažiuoja, dažnai genda, didelės išlaidos remontams. Beje, jie visi yra standartiniai. Mažoms mokykloms gal jų ir pakanka, tačiau miestų mokiniai, norintys išvažiuoti visa klase, dažniausiai į autobusėlį netelpa.
Teigiama yra tai, kad miestų ir miestelių vidurinėse mokyklose mokiniai turi galimybę susipažinti su pažangiomis mokymo priemonėmis, jiems yra daugiau galimybių lavintis įvairiuose būreliuose.
- Kaip mokyklose išspręstas mokinių maitinimas?
- Rajone visos mokyklos pačios gamina valgius. Rajone yra 12 bendrojo ugdymo mokyklų, kurios turi valgyklas ir 2 mokyklose maitinimo paslaugas teikia kitos įmonės ir patiekalai atvežami termosuose. Valgiaraščiai derinami su Vilniaus visuomenės sveikatos centro Trakų skyriumi. Todėl mūsų rajono mokiniai maitinami sveikais, kokybiškais produktais. Vaikai kasdien gauna šiltą ir šviežią maistą. Kainos nėra didelės.
13 mokyklų dalyvauja ES finansuojamose programose ,,Pienas vaikams“ ir ,,Vaisių, daržovių vartojimo skatinimas“.
- Ką šventės proga palinkėtumėte mokytojams, tėvams ir jų vaikams. Juk mokytojo dienos šventė – tai šventė visiems.
- Mokytojas kviečia pažinti, augti dvasia ir protu, o dalindamas save mokiniams, turtina pats save. Mokytojas turi būti asmenybė, kuria vaikai sektų, didžiuotųsi, gerbtų.
Aš palinkėsiu tikėjimo savo darbu, kantrybės, kūrybiškumo, ieškojimo ir pažinimo džiaugsmo mokslo labirintuose.
O tėveliai ir jų vaikai mokiniai turi suprasti, kad mokytojo darbas yra sunkus, labai atsakingas. Mažąjį žmogų reikia ne tik auginti, bet ir mokyti pagarbos, drausmės, atsakomybės.