Edinburgo mokymo centre
Škotija — patraukli šalis daugeliu mokytojo kvalifikacijos tobulinimo aspektų: kalbinių žinių atnaujinimo, inovacijų diegimo švietimo sistemoje, turtinga kultūrinio-istorinio paveldo ir gamtos grožio puoselėjimo patirtimi bei pilietinio ugdymo idėjiškumu. Edinburgo mokymo bei konferencijų centre (Edinburgh Training and Conference Venue), kurio komandai vadovauja Edinburgo Universiteto dėstytoja Dr.Alison Hiley, tarptautinis bendravimas ir bendradarbiavimas nenutrūksta visus metus. Tapo įprasta, kad pedagoginėse veiklose dalyvauja mokytojai iš įvairiausių Europos šalių: Švedijos, Norvegijos, Danijos, Vokietijos, Ispanijos, Belgijos, Graikijos, Kroatijos ir kt.
Pedagogų mokymai orientuoti į dalykinių metodinių kompetencijų tobulinimą bendraujant ir bendradarbiaujant. Užsiėmimai dinamiški, juos veda du profesionalūs pedagogai vienu metu: besikeičiant veiklos organizatoriui labai natūraliai išlaikomas auditorijos dėmesys. Veiklos, skatinančios ugdytinio mokymosi motyvaciją ir norą dalyvauti ugdymo(si) organizavimo procese, kruopščiai suplanuotos panaudojant informacines kompiuterines technologijas užsienio kalbos mokymo(si) proceso patirtį. Tai puikus pavyzdys kaip dirbtinę kalbinę klasės aplinką ir mokyklinius tikslus paversti gyva, funkcionuojančia kalbos studija, kupina entuziazmo, humoro, gyvenimiškų situacijų ir paradoksų. Esminė tokios studijos prielaida — savimi, darbo grupės partneriais bei veiklos organizatoriumi pasitikintis dalyvis bei šiuolaikiškos informacinės priemonės. Šios praktinės veiklų įžvalgos atspindi dabartinius Škotijos švietimo prioritetus.
Ruošia gyvenimui
Šiuolaikinė Škotijos ugdymo programa (Curriculum for Excellence) orientuota į gyvenimo kompetencijų ugdymą. Programos tikslas — padėti kiekvienam 3-18 metų moksleiviui kaupti žinias, ugdyti įgūdžius ir savybes, reikalingas mokymuisi, gyvenimui ir darbui. Tokiu būdu siekiama, kad Škotijos vaikai ir jaunimas išsiugdytų įgūdžius, užtikrinančius sėkmę ir klestėjimą. Programa remiasi 4 pagrindiniais ugdymo(si) kriterijais, tai: mokymosi sėkmė, pasitikėjimas, piliečio atsakingumas, efektyvus bendradarbiavimas. Siekiant iš(si)ugdyti gyvenimui reikalingas kompetencijas išskiriamos 8 mokomųjų dalykų sritys: vaizduojamieji menai, sveikata ir gerovė, kalbos, matematika, religija ir moraliniai mokslai, gamtos mokslai, socialiniai mokslai ir technologijos.
Išskirtinis dėmesys - pilietiškumui
Vienas svarbiausių šiuolaikinio Škotijos švietimo siekių — stiprinti jaunimo pilietinę savimonę. Pilietinis ugdymas traktuojamas kaip politinis-socialinis raštingumas ir yra privaloma disciplina mokyklose. Be to, Škotijos mokyklose dedamos ypatingos pastangos ne tik dėstyti šį dalyką siekiant aukštų standartų, bet ir dalykinės integracijos dėka puoselėti tautinę savimonę. Mokykla atlieka didžiulį sunkų darbą mokyti vaikus škotiškų tautinių dainų, šokių. Išliejama daug prakaito repeticijose, patikrinama valia, tačiau švenčių ir renginių metu ir vaikai ir suaugusieji, pasipuošę tautiniais kostiumais, apjungiami vieno jausmo-entuziastingos meilės ir pagarbos savo šaliai ir tradicinei kultūrai. Ir tai ne parodomoji pilietinio ugdymo programa, nes ir eilinę dieną Edinburgo gatvėse išgirsti skambant tradicinę muziką ar sutikti apsirėdžiusį tautiniu kiltu škotą - įprasta.
Naudoja intranetą
Edinburgo darbo rinkoje šiuo metu ypač svarbų vaidmenį užima informacinės technologijos. Tad informacinių technologijų taikymas mokyklose skatinamas valstybinės politikos mastu. Užsienio kalbos pamokose kompiuterinės technologijos ir interneto naudojimas — įprastinės priemonės. Škotijos mokyklos aktyviai bendradarbiauja, rengia virtualias konferencijas, dalinasi patirtimi intraneto „Glow“ pagalba. Kad mokykla galėtų bendradarbiauti intraneto pagalba, įkuriama intraneto „Glow“ veiklos koordinacinė grupė, apjungianti trijų skirtingų mokyklų bei regiono vykdomosios valdžios narius. Bendradarbiavimui intranetu būtinos priemonės: diskusijų lenta, kompiuteris su kamera ir mikrofonu bei „Glow“ sistemos pašto prieiga kiekvienam mokiniui. „Glow“ intranetas padeda vaikams ir jaunimui aktyviai bendradarbiauti, ugdytis mokymo programoje užsibrėžtų kompetencijų ir siekti aukščiausio lygio išsilavinimo.
P.S.
Tokio pobūdžio kvalifikacinėse programose gali dalyvauti kiekvienas iniciatyvus pedagogas, norintis patobulinti dalyko dėstymo kompetencijas bei mokantis užsienio kalbą. Išsamesnės informacijos, kaip pildyti paraišką, galima teirautis asmeniškai arba ieškoti Švietimo mainų ir paramos fondo svetainėje www.smpf.lt.
Jūratė Budvydienė, Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijos anglų kalbos vyr.mokytoja{jcomments on}