„Mobiliojoje bioklasėje“ gimnazistai mokėsi dirbti su tikra moksline įranga, jiems talkino „Thermo Fisher Scientific“ Vilniaus padalinio tyrėjai ir VU Genetikos fakulteto II kurso studentai.
Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijos moksleivius pasveikino Vilniaus Universiteto Strateginės plėtros reikalų prorektorius prof. habil. dr. Juozas Rimantas Lazutka. Prorektorius, genetikos mokslų daktaras „Mobiliosios bioklasės“ dalyviams akcentavo, kad jokiais būdais negalima atsižadėti savo svajonės. Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijos direktorė Elvyra Janušauskienė projekto dalyvius palepino saldžiomis dovanėlėmis, o Trakų rajono savivaldybės švietimo skyriaus vyriausioji specialistė Regina Žukienė projekto „Mobilioji klasė” įgyvendintojų komandai įteikė knygą „Trakų kraštas“.
DNR tyrimai
Pirmiausiai, kad išmoktume dirbti su moksline įranga, buvo surengtos pipetavimo varžybos, kurių metu kiekvienas turėjo pamatuoti kuo tikslesnį tirpalo kiekį pipetėmis. Vėliau atlikome bandymą, kurio tikslas buvo pamatyti DNR be mikroskopų ar kitų vaizdo didinimo prietaisų, pasitelkiant molekulinės biologijos metodus.
Trečias, sudėtingiausias darbas buvo nustatyti, ar gautame mėgintuvėlyje su DNR yra konkretus ieškomas genas. Šio bandymo metu pamatėme, kaip dirba sudėtingi moksliniai prietaisai, tokie kaip purtyklė, PGR prietaisas ir kt.
Bioklasės laborantams -gimnazistams buvo išdalinti keturių rūšių mėgintuvėliai su erkių DNR, kuriuose galima buvo rasti erkinio encefalito „virusui“ specifines DNR, „borelijoms“ (bakterijos, sukeliančios Laimo ligą) būdingas specifines DNR, abiems šioms ligoms būdingas DNR arba „tuščius“ mėginėlius, kuriuose nebuvo tariamų bakterijų.
Domėjosi ir studijomis
Moksleiviai domėjosi, ar nepavojinga dirbti su užsikrėtusia DNR, ar jie neužsikrės erkiniu encefalitu ar Laimo liga, bet tuoj pat buvo studentų nuraminti, kad šie DNR pavyzdžiai, su kuriais mes dirbame, yra „nukenksminti“ ir pavojaus nekelia.
Abiturientai turėjo galimybę pakalbinti studentus ir daugiau sužinoti apie biologijos studijas VU. Studentai užtikrino, kad biologijos mokslo studijos kartais varginančios, bet be galo įdomios ir nenuobodžios. Nors ir be studentų pagalbos mokiniai puikiai suprato, kad darbas laboratorijoje jokiu būdu nėra nuobodus, o atvirkščiai — be galo įdomus ir žavintis, reikalaujantis kruopštumo ir susitelkimo.
Išskirtinė klasė
Po kelias valandas trukusių mokslinių tyrimų ir bandymų, apibendrinus gautų tyrimų rezultatus, pildėme projekto dalyvių anketas (su klausimais: kas patiko, kas — ne, ko trūko) ir daugelis moksleivių kaip didžiausią trūkumą paminėjo nerimą, kad toks projektas gali nebepasikartoti. O juk „Mobiliosios klasės“ laboratorija - išskirtinė proga nors trumpam pasijusti tikru tyrėju ir panaudojant šiuolaikines mokslines priemones pamatyti įdomiausių biomokslinių eksperimentų galimybes.
„Mobiliosios bioklasės“ apsilankymą Trakuose iniciijavusiai biologijos mokytojai Sigitai Zalitienei didžiausia dovana — atradimo džiaugsmu spindinčios jos moksleivių akys, pavirtinančios, kad projekto sumanytojų ir įgyvendintojų dėka „Mobiliojoje bioklasėje“ moksleiviams dovanota išskirtinė patirtis. Tikėkimės, kad tokio pobūdžio pamokos ateityje taps įprastomis visose mokyklose.
Greta Kastė Noreikaitė, Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijos 4 d kl. Mok.{jcomments on}