Per vienuolika šių metų mėnesių Trakų rajone buvo surinkta daugiau nei 8 tonos išmėtytų padangų. Šis kiekis, palyginti su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu, sumažėjo 21 proc. Atliekų surinkimo bendrovė „Komunalinių įmonių kombinatas“ pastebi, kad vis daugiau padangų paliekama autoservisuose, vežama į stambiųjų atliekų aikšteles, o ne išmetama pamiškėse ar sumetama į daugiabučių namų bendro naudojimo atliekų konteinerius.
Daugiau aikštelių
Automobilių padangų surinkimo bei perdirbimo skaičiai kasmet auga visoje Lietuvoje: per penkerius metus jų padaugėjo nuo 6 tūkst. iki daugiau nei 20 tūkst. Tai lėmė nuolatinis gyventojų švietimas, kaip tinkamai atsikratyti senomis padangomis ir tai, kad daugėjo vietų, kur jie tai gali padaryti. Prieš kelerius metus Lietuvoje veikė 47 atliekų surinkimo aikštelės, dabar – 73.
Gyventojų sąmoningumas
„Gyventojai vis labiau rūpinasi savo aplinka, o ne tik saugumu ir automobilių technine būkle. Palyginti su tuo, kokia buvo bet kur išmėtytų padangų situacija dar prieš 5 ar 7 metus, galime drąsiai teigti, kad gyventojų sąmoningumas didėja. Aišku, dar yra tų, kurie padangas meta į bendro naudojimo atliekų surinkimo konteinerius, nė nesusimąstydami, jog tai specifinė atlieka, kurios į sąvartyną vežti negalima, nes ji ypač degi ir toksiška. Tačiau svarbu tai, jog tokių žmonių mažėja“, – teigia UAB „Komunalinių įmonių kombinatas“ generalinis direktorius Andrejus Barinovas.
Švaresnis miškas
Anot Trakų miškų urėdijos vyr. miškininko Dainiaus Taukio, nors ir sudarytos visos sąlygos tinkamai atsikratyti padangomis, jų vis dar randama pamiškėse, grioviuose ar tiesiog laukuose. „2012 metais šiose vietovėse buvo rasta ir surinkta apie 6 tonos padangų, šiais metais – beveik 35 proc. mažiau. Žmonės tikrai pradeda suprasti, kad pradėti reikia nuo savęs. Kiekvienas iš mūsų norėtų grybauti, uogauti švariame miške“, – sako D. Taukis.
Suyra per šimtmečius
Pasak A. Barinovo, ši atlieka ne tik teršia gamtą ne dieną ir ne savaitę, bet ir suyra tik per kelis šimtus metų, be to – padangos yra degios. Tai greitai užsideganti ir sunkiai užgesinama medžiaga, kuri degdama gali sukelti milžiniškus gaisrus. Kai padangos deginamos ne specialiai tam pritaikytose vietose, į aplinką skiriasi kenksmingų medžiagų. Vienintelis būdas tai kontroliuoti – jas surinkti ir atiduoti perdirbti. Juk gaminio perdirbimas ne tik sumažina taršą bei įvairių nuodingų medžiagų plitimą, bet ir teikia ekonominę naudą daiktą „prikeliant“ antram gyvenimui.
Svarbu perdirbti
Padangos gali būti perdirbamos keliais būdais: pirmas – deginimas naudojant specialius filtrus, kurie neutralizuoja kenksmingas medžiagas, išsiskiriančias degimo proceso metu. Šiuo atveju yra gaminama šilumos energija. Ir kitas – padangų smulkinimas. Šio proceso metu yra atskiriami metalas, guma bei tekstilino kordas (medžiaga) ir gaunamos gumos granulės, kurios naudojamos gaminant gumines dangas sporto aikštynams, stadionams, vaikų žaidimų aikštelėms ar kitoms guminėms dangoms. Taip pat - avalynei, automobilių guminėms detalėms, stogų dangoms.
Galvės inf.