Trakų rajono vadovai kone kasdien primena visuomenei, kaip jie rūpinasi sergančiaisiais COVID-19, tačiau, prireikus realios pagalbos, šios deklaracijos virsta šnipštu – niekas neatsiliepia telefonu, spaudžiant 25 laipsnių šalčiui atsiunčia nešildomą transportą, o po to sako, kad galėjo visai nevežti, nes to nenumato teisės aktai – lyg ligos suriestas rajono gyventojas dar turėtų juos studijuoti.
Su tokia skaudžia realybe susidūrusi COVID-19 serganti Natalija iš Rūdiškių nusprendė viešai pasidalinti savo patirtimi.
Ligonę naktį išleido namo
„Galvės“ redakcijai parašiusi moteris pradėjo nuo retorinio klausimo: „Trakų rajono savivaldybėje COVID-19 pacientai yra šiukšlės?“
Ponia Natalija pasakoja, kad įvykusio incidento metu ji jau sirgo COVID-19, ligos pikas jau buvo praėjęs, tačiau sekmadienio vakarą pajuto vidaus organų skausmus. Ji nedvejodama išsikvietė greitąją pagalbą į Rūdiškes, kuri ją skubiai nugabeno į Santaros klinikas Vilniuje.
Po apžiūros ir suteiktos būtinosios medicinos pagalbos ponia Natalija buvo išleista į namus.
Santaros klinikų medikai savo iniciatyva internete skelbiamu numeriu pamėgino susisiekti su Trakų rajono savivaldybe dėl transporto organizavimo pacientei. Tačiau niekas neatsiliepė. Natalijai padėti bandžiusi slaugytoja paragino pacientę mėginti pačiai išsikviesti jai priklausantį transportą.
Slaugytoja taip pat pridūrė, kad tokie atvejai yra dažni rajono savivaldybėms, o ypač Trakams, kurie visoms paslaugos taupo pinigus. Ši frazė ponia Natalijai labai įsiminė.
Problemą pajudino aukščiausiu lygiu
Nors rūdiškietė iš gydytojų globos buvo paleista šiek tiek po vidurnakčio, ji neabejojo, kad kažkas iš Trakų tikrai atsilieps į jos skambutį. Moteris pati įsitikino, kad Trakų rajono savivaldybė viešai yra paskelbusi visą parą budintį telefono numerį, kurį surinkus dispečeris ar kitas budintis tarnautojas išsiunčia transportą skambinančiajam, kaip ne kartą jau buvo skelbiama straipsniuose apie koronaviruso situacijos valdymą rajone.
Tačiau čia nemalonumai tik prasidėjo. Skambino ji ir pirmą valandą nakties, ir antrą valandą, o visą parą turinčiu veikti telefono numeriu niekas neatsakė.
Santaros klinikų koridoriuje įstrigusiai Trakų rajono gyventojai gailestingumą parodė personalas, kuris atnešė jai pagalvę ir paklodę, kad būtų patogiau, nes moteris iš Rūdiškių jau nebebuvo jų pacientė ir kitos pagalbos ligoninė suteikti negalėjo.
Natalija į Trakus skambinėjo iki pat aštuntos valandos ryto, ir tik tada, kai paryčiais apie Vilniuje užstrigusią kraštietę sužinojo Trakų rajono merė Edita Rudelienė, į sostinę pagaliau buvo išsiųstas transportas.
Spaudė šaltis, o šildymas autobuse neveikė
Atvykus savivaldybės pasamdytam autobusui iš UAB „Trakų autobusai“, prasidėjo ponios Natalijos antroji košmaro dalis. Įsėdusi į autobusą, ji suprato, kad visa transporto priemonė yra apledėjusi iš vidaus, nes joje neveikė joks šildymas.
Vairuotojo dalis buvo atskirta polietileniniu atitvaru, todėl prie vairo įtaisyta šildymo sistema galėjo mėgautis tik pats vežėjas, bet ne už jo sėdintys žmonės. Kaip tik tuo metu Lietuvoje laikėsi patys didžiausi šalčiai, todėl moteris, prisėdusi ant autobuso sėdynės pradėjo stingti vos po keleto minučių – sėdimoji kūno dalis tiesiog prišalo prie sėdynės.
Iš Santaros klinikų vežama moteris pamėgino atkreipti dėmesį, kad ji tuoj sustings į ledą, bet vairuotojas tik skėsčiojo rankomis, o visą naktį nemiegojusi, išvargusi ir serganti Natalija bandė judėti, kad nesustingtų galūnės ir skaičiavo kilometrus iki namų.
Ponia Natalija dar mėgino iškvosti vairuotoją, kodėl transportas atvyko jos pasiimti tik paryčiais, bet ir čia vairuotojas buvo bejėgis. Vyras tik prasitarė, kad jam ir pačiam keista, kodėl neatvyko kitas vairuotojas, kuris, jo žiniomis, tuo metu buvo laisvas.
Moka ir už budėjimo valandas
„Galvė“ pati susirado specialiųjų reisų teikimo sutartį tarp Trakų rajono savivaldybės ir bendrovės „Trakų autobusai“, bet joje apie kliento komfortą neužsiminta nei žodžiu, neužsimenama ir apie higienos reikalavimus. Tačiau ar kam nors dar galėtų kilti klausimų dėl šildymo būtinybės keleiviniame transporte žiemą?
Paprastos formos susitarime tik užsimenama, kad vežėjas privalo užtikrinti tokį automobilio techninį stovį ir konstrukciją (pertvara ir pan.), kuri apsaugotų vežėjo vairuotoją nuo galimo kontakto su keleiviu.
Pagal sutartį savivaldybė vežėjo vairuotojams moka net ir už budėjimą namuose – 3,72 euro už valandą, tačiau panašu, kad gaudami šį atlygį vežėjai saldžiai miega.
Situacija tikrai atrodo gluminanti, nes, anot Nataliją vežusio vairuotojo, kitas vairuojas buvo laisvas ir galbūt galėjo atvykti anksčiau.
Sulaukė merės atsiprašymo
Natalija po kelionės apledėjusiu savivaldybės transportu ir vėl pajuto ūmius peršalimo simptomus: pakilo temperatūra, laužė kaulus. Nors iki kelionės į ligoninę ji jautėsi jau kur kas geriau.
Grįžusi namo ir atsitokėjusi po nemalonių išgyvenimų, kuriuos jai suteikė Trakų rajone už COVID-19 valdymą atsakingi tarnautojai, ponia Natalija apie tai parašė pačiai Trakų rajono merei Editai Rudelienei.
Anot kraštietės, merė nors ir nepatikėjo, kad tokie dalykai vyksta jos rajone, bet maloniai atsiprašė už patirtus nepatogumus ir žadėjo pasidomėti jos atveju. Merė, kaip pati žadėjo, vėliau su ponia Natalija nesusisiekė, tačiau jai perskambino vicemerė Marija Puč, kuri taip pat buvo labai dėmesinga ir maloni.
Galbūt tokį tarnautojų lipšnumą pažadino rūdiškietės pasvarstymai paviešinti savo atvejį?
Savivaldybė ir vėl tik ginasi
Išgirdusi šią istoriją, „Galvė“ pateikė klausimų Trakų rajono savivaldybės administracijai. Domėtasi, kodėl autobusas buvo nešildomas, kodėl visą parą veikiantis pavėžėjimo punktas nekėlė ragelio, kas atsakingas už pavėžėjimo paslaugos organizavimą, ar savivaldybė turi pasitvirtinusi pavėžėjimo organizavimo tvarką ir kt.
Tačiau savivaldybės administracija pasirinko gintis puolimu ir paaiškino, kad po gyventojos skundų buvo pasigilinta į situaciją ir net kreiptasi į Sveikatos apsaugos ministeriją, kuri nurodė teisės aktą, pagal kurį tokiai pilietei kaip ponia Natalija, kai pacientas išrašomas iš ligoninės tęsti tolimesnį gydymą ambulatoriškai, apskritai neturi būti užtikrinamas nemokamas pavėžėjimas. Nepriklauso? Tačiau apie pavežėjimo tvarką savivaldybė niekur neskelbia.
Savivaldybės atstovė Sigita Nemeikatė-Ivaniutina net pabrėžė, kad skundo autorei paslauga apskritai buvo suteikta vadovaujantis humaniškumo nuostata.
Tačiau Trakų rajono savivaldybės tarnautoja nutylėjo, ar humaniškos tokios pavežėjimo paslaugos, kai transporto priemonės nešildomos, prisiskambinti ir užsisakyti paslaugą nakties metu – beviltiška. Todėl ponia Natalija ir nusprendė siekti viešumo ne dėl to, kad pasiskųstų, kaip nurodo savivaldybės tarnautojai, o tik parodytų visuomenei, kaip neatsakingai yra organizuojamas COVID-19 pacientų pavežėjimas.
Trakų rajono savivaldybės administracijos teigimu, vien per pastarąjį mėnesį, pavežėjimo paslauga suteikta 440 kartų. Tačiau visuomenės interesą ginanti „Galvė“ primena, kad suteikti paslaugą ir suteikti kokybišką paslaugą – tai du skirtingi dalykai.


